اتصالاتاستثمار

سي آي كابيتال القابضة للاستثمارات المالية تعلن نتائجها المالية المجمعة للنصف الأول من عام 2020 القاهرة – 16 أغسطس 2020:

كتبت هناء حسيب

أعلنت سي آي كابيتال للاستثمارات المالية (رمز: CICH.CA)، لمجموعة الرائدة في مجال تقديم الخدمات المالية المتنوعة في مصر، اليوم نتائجها المالية المجمعة للنصف الأول من عام 2020. بلغ إجمالي الإيرادات1.0 مليار جم ، بانخفاض قدره %9.9 مقارنة بالعام السابق وبلغ صافي الربح بعد الضرائب وحقوق الأقلية 178.8مليون جم بانخفاض قدره %13.9 مقارنة بالعام السابق، بينما بلغ إجمالي محفظة التمويل 9.9مليار جم.

أبرز النتائج المالية والتشغيلية المجمعة
• بلغ إجمالي محفظة التمويل¹ 9.9مليار جم، بارتفاع %6.2 مقارنة بالعام السابق
• بلغ إجمالي الإيرادات 1.0مليار جم، بانخفاض %9.9 مقارنة بالعام السابق، بلغت مساهمة الخدمات المالية غير المصرفية %79.8
• بلغ صافي دخل الفائدة 375.2مليون جم، باستقرار مقارنة بالعام السابق، و بلغ هامش صافي دخل الفائدة %8.3
• بلغ صافي الربح التشغيلي 312.6مليون جم، بانخفاض %8.7 مقارنة بالعام السابق
• بلغ صافي الربح بعد الضرائب وحقوق الأقلية 178.8مليون جم، بانخفاض %13.9 مقارنة بالعام السابق، بلغت مساهمة الخدمات المالية غير المصرفية في صافي الربح %75.0

الأنشطة البنكية غير المصرفية
التأجير التمويلي
• بلغ صافي الربح بعد الضرائب 113.0مليون جم، بانخفاض %9.2 مقارنة بالعام السابق
• أبرمت كوربليس عقود جديدة بقيمة 1.5مليار جم
• بلغ حجم محفظة التأجير القائمة 8.4مليار جم، بارتفاع %4.0 مقارنة بالعام السابق
التمويل متناهي الصغر
• بلغ صافي الربح بعد الضرائب المحقق من عمليات التمويل متناهي الصغر 60.6 مليون جم، بارتفاع %6.9 مقارنة بالعام السابق
• بلغ إجمالي قروض التمويل متناهي الصغر 807.6 مليون جم في نهاية الفترة بارتفاع %22.4 مقارنة بالعام السابق
• تم افتتاح 18 فرعا جديدا خلال الشهور الستة الأولى من العام الجاري حيث بلغ إجمالي عدد الفروع بنهاية الربع 78 فرعا
التمويل العقاري
• بلغ حجم محفظة عمليات التمويل العقاري، الذي تم إطلاقه حديثا، 90.3مليون جم بنهاية الفترة.

أنشطة بنوك الاستثمار
• بلغ حجم الأصول المدارة 9.8مليار جم، بارتفاع %6.9 مقارنة بالعام السابق
• بلغت الحصة السوقية من عمليات السمسرة 9.9²% في نهاية الفترة، لتحتل سي آي كابيتال بذلك المرتبة الثانية بين شركات السمسرة في السوق المحلية
• بلغت إيرادات خدمات الاستشارات المالية 22.0مليون جم، بانخفاض 34.9%مقارنة بالعام السابق

تعليقا على أداء المجموعة خلال النصف الأول من عام ٢٠٢٠ قال مجلس ادارة الشركة:
“في نهاية النصف الأول من عام 2020، نرى أن الشركة استطاعت التغلب على عدد من العقبات غير المسبوقة التي شهدتها خلال هذا العام بفضل قوة الملاءة المالية ومستوى السيولة الجيدة للشركة، بالإضافة لعدد من النجاحات على مستوى مبادرات النمو الاستراتيجي. وبالرغم من تحديات الظروف الراهنة، واصلت محافظ التمويل معدلات النمو مع الحفاظ على وتيرة تحصيل النقد. كما تواصل الشركة تحقيق النمو في الأنشطة الجديدة الخاصة بالتمويل العقاري والتمويل الاستهلاكي (سهولة)، حيث توشك عمليات التمويل العقاري على تحقيق نقاط التعادل.

حققت المجموعة صافي ربح بعد الضرائب وحقوق الأقلية قدره 178.8 مليون جم، بانخفض قدره 13.9% مقارنة بالأداء القوي الذي شهدته المجموعة خلال فترة المقارنة من العام السابق. وجاء الانخفاض في الارباح متأثرا بإعادة تبويب البيانات المالية بما يتماشى مع المعايير الدولية لإعداد التقارير المالية IFRS 16، مما أدى إلى ارتفاع تكلفة الإيجار، بالإضافة إلى الخسائر المتكبدة من مبادرات الأنشطة الجديدة وتجنيب مخصصات للتحوط ضد احتمالية تأثرالأنشطة في ضوء انتشار فيروس كورونا. وبالرغم من التحديات الراهنة على مستوى الاقتصاد الكلي، ارتفع إجمالي محفظة عمليات التمويل¹ بواقع 6.2% مقارنة بالعام السابق إلى 9.9 مليار جم خلال الفترة.

نؤكد على توقعاتنا بشأن تحسن السوق ونبقي على خططتنا بشأن التوسعات في معظم وحدات الأعمال، حيث نسعى للاستفادة من التحسن المتوقع في السوق. تماشياً مع خطة المجموعة التوسعية، قامت ريفي بزيادة عدد فروعها إلى 78 فرع مقارنة بـ 50 فرع في العام السابق، وقامت سهولة بزيادة عدد عملائها بواقع 65% مقارنة بالربع السابق. وفي الوقت نفسه، قامت تعليم، إحدى استثمارات الشركة، بتوقيع مذكرة تفاهم مع بالم هيلز لإنشاء جامعة في مشروع باديا في غرب القاهرة بالتعاون مع جامعة فيينا الطبية.”
– انتهى –

للاستفسارات المرتبطة بعلاقات المستثمرين برجاء الاتصال على:
خالد صادق , رئيس قطاع علاقات المستثمرين وتمويل الشركات
آدم حماد , مسئول علاقات مستثمرين
[email protected]
نبذة عن سي آي كابيتال القابضه للاستثمارات المالية:
سي آي كابيتال القابضه للاستثمارات المالية هي واحدة من أكبر المؤسسات المصرية الرائدة في تقديم الخدمات المالية الغير مصرفية متضمنه خدمات التأجير التمويلي ، التمويل متناهي الصغر، خدمات ترويج وتغطية الاكتتابات في الأوراق المالية وعمليات الدمج والاستحواذ ، السمسرة في الأوراق المالية ، إدارة صناديق ومحافظ الأصول المالية و البحوث.

بسبب تواجدها في الأسواق العالمية مثل القاهرة ، نيويورك ودبي تمكنت سي آي كابيتال من تقديم عدد كبيراً من الخدمات في مجال الاستشارات المالية لقاعدة عملائها المتنوعة من كبارالمستثمرين العالميين والمحليين.

تستغل سي آي كابيتال القابضه للاستثمارات المالية منصتها المتكاملة من الخدمات المصرفية الغير بنكية لتوفير خدمات فى مجالات استشارات الاندماجات والاستحواذات، ادراة الاصول، سمسرة الاوراق المالية، أمناء الحفظ والبحوث. ، توفر الشركه ايضا خدمات التاجير تمويلى والتشغيلى خلال شركتها التابعة كوربليس ، لتخدم قاعدة كبيرة من عملاء كبار الشركات والشركات الصغيرة والمتوسطة. بالاضافة الى ذلك، تقدم سي آي كابيتال خدمات التمويل المتناهى الصغر من خلال ريفى و هي اول شركة مرخصة للتمويل المتناهى الصغر.

تضم سي آي كابيتال القابضه للاستثمارات المالية حالياً نخبة من أفضل المتخصصين – حوالي 1,800 موظف – بقيادة مجموعة من أفضل الكوادر بالقطاع.

ملحوظة هامة:
يحتوي هذا الإعلان على توقعات والتي لا تتعلق بأي حقائق أو أحداث تاريخية، وإنما يمكن التعرف عليها من خلال استخدام كلمات وعبارات مثل “طبقا للتوقعات”، “يتوقع”، “يقدر”، “يعتقد”، “يتنبأ”، “يخطط”، “ينوي”، “طبقا لرأي”، “محتمل”، “قد”، “سوف” أو صيغة النفي الخاصة بهم أو عبارات مشابهة قد تضفي صبغة التوقعات على التقرير. ويسري ذلك، بشكل خاص، على التقارير التي تحتوي معلومات عن بيانات مالية متوقعة أو خطط أو توقعات تخص محفظة أعمال الشركة أو إدارتها أو معدل النمو المحتمل للمجموعة أو ربحيتها المتوقعة بالإضافة للظروف الاقتصادية التي من شأنها التأثير على المجموعة.
تعكس تقارير التوقعات آراء الإدارة الحالية حول الأحداث المستقبلية وقد تعتمد على تقديرات إدارة المجموعة أو قد تحتوي على مخاطر متوقعة أو غير متوقعة أو عوامل أخرى قد تؤدي إلى إختلاف النتائج أو الأداء أوالانجازات الفعلية للمجموعة عن البيانات أو الأداء أو الأحداث المذكورة أو المتوقعة من خلال هذه التقارير. كما أن تحقيق أو عدم تحقيق أي توقعات قد يتسبب في اختلاف جوهري في الظروف المالية الفعلية أو البيانات المالية أو العمليات عن التوقعات المذكورة في هذه التقارير. وتخضع عمليات الشركة لعدد من عوامل المخاطرة التي قد تجعل أيضاً أي تقرير خاص بالتوقعات أو التقديرات غير دقيقة. تتضمن هذه العوامل تذبذب أسعار تكلفة العمالة المستخدمة في عمليات المجموعة بالإضافة لقدرتها على الاحتفاظ بخدمات موظفين بعينهم والقدرة على المنافسة والتغيرات السياسية والإجتماعية والقانونية والاقتصادية في مصر والتغيرات الاقتصادية حول العالم بالإضافة للتغيرات في معدلات التضخم وأسعار الفائدة وتذبذب أسعار الصرف وقدرة إدارة المجموعة على تحديد المخاطر المستقبلية بشكل دقيق بل والتعامل معها.
وبالتالي، ينبغي على المستثمرين عدم الاعتماد على تقارير التوقعات في هذا الإعلان. ولن يقوم أي من أعضاء إدارة المجموعة أو سي آي كابيتال بالتأكيد على دقة أي من الأراء السالف ذكرها في هذا الإعلان . وبعد إصدار هذا الإعلان، لن يكون لزاما على أعضاء المجموعة أو إدارتها إلا بموجب القانون وقواعد القيد والإدراج الخاصة بالبورصة المصرية، تحديث أي من تقارير التوقعات أو التأكيد على تطابق هذه التوقعات مع البيانات الفعلية للمجموعة.

CI Capital Holding for Financial Investments Reports its H1 2020 Consolidated Results

Cairo, August 16, 2020

CI Capital Holding for Financial Investments (Ticker: CICH.CA) reports today its first half 2020 consolidated results. Total revenues reached EGP 1.0 billion declining 9.9% year on year and a net profit after tax & minority of EGP 178.8 million declining 13.9% year on year, with a total financing portfolio of EGP 9.9 billion

Consolidated Highlights
• Total financing portfolio1 reached EGP 9.9 billion, increasing 6.2% year on year (y-o-y)
• Total revenues reached EGP 1.0 billion, down 9.9% y-o-y, with an NBFS contribution of 79.8%
• Net interest income reached EGP 375.2 million, almost flat y-o-y, with a blended NIM of 8.3%
• Net operating profit reported EGP 312.6 million, down 8.7% y-o-y
• Net profit after tax & minority reported EGP 178.8 million decreasing 13.9% from its comparable year, with an NBFS bottom-line contribution of 75.0%

Non-bank Financial Services Highlights
Leasing
• Leasing net profit after tax reached EGP 113.0 million, decreasing 9.2% y-o-y
• Corplease reported new lease bookings of EGP 1.5 billion.
• Outstanding lease portfolio reached EGP 8.4 billion, growing 4.0% y-o-y
Micro-finance
• Micro-finance net profit after tax grew 6.9% y-o-y to reach EGP 60.6 million
• Total microfinance loans outstanding reached EGP 807.6 million at the end of H1 2020, growing 22.4% y-o-y
• Added 18 branches throughout H1 2020 to close the quarter with a total branch network of 78 branches
Mortgage
• CI Mortgage, the group’s newly established mortgage arm, stood with a portfolio of EGP 90.3 million at the end of H1 2020

Investment Bank & Holding Highlights
• Assets under management (AUMs) reached EGP 9.8 billion, up 6.9% y-o-y
• Brokerage market share reached 9.9%2 in H1 2020, ranking 2nd among all brokerage houses
• Investment banking advisory revenues recorded EGP 22.0 million, declining 34.9% year on year

Commenting on the H1 2020 performance, management stated:
“As we conclude the first half of an unprecedented year, our resiliency was capitalized by our solid balance sheet, favorable liquidity position, and progress around our strategic growth initiatives. Despite the challenging market conditions, our financing platform’s various business lines continue to witness portfolio growth, while maintaining and keeping a close eye on our cash collection cycle. Progress for our greenfield mortgage and consumer finance (Souhoola) subsidiaries is on track, with our mortgage business on the verge of breaking even.
The Group’s net profit after tax and minority declined 13.9% y-o-y to EGP 178.8 million versus a very strong comparable period the previous year. The decline was mainly attributable to the group’s restatement to comply with IFRS 16 which resulted in incremental rent costs, losses incurred by our fast growing greenfield initiatives, and higher provisions to hedge against any possible disruption in business related to COVID-19. Despite the macro backdrop, our total financing business1 portfolio increased 6.2% y-o-y to reach EGP 9.9 billion in H1 2020.
We are confident that market recovery is inevitable, and hence we remain committed to our expansion plans across most of our business lines, as we position ourselves to capitalize on the expected market recovery. Delivering on our promises, Reefy grew its network to 78 branches up from 50 a year earlier and Souhoola grew its number of merchants by 65% compared to the previous quarter. Meanwhile, Taaleem, our minority-owned investment, singed an MoU with Palm Hills Developments to establish a university in Badya in West Cairo in collaboration with the Medical University of Vienna International (MUVI).”
– END –

For investor relations related questions, please contact:
Khaled Sadek, Investor Relations & Corporate Finance Director
Adam Hammad, Investor Relations Analyst
[email protected]

About CI Capital Holding for Financial Investments
CI Capital Holding for Financial Investments is a diversified financial services group and Egypt’s leading provider of leasing, microfinance, mortgage finance, consumer finance and investment banking products and services. Through its headquarters in Cairo and presence in New York and Dubai, CI Capital Holding for Financial Investments offers a wide range of financial solutions to a diversified client base that includes global and regional institutions and family offices, large corporates, SMEs, and high net worth and individual investors. CI Capital Holding for Financial Investments leverages its full-fledged investment banking platform to provide market leading capital raising and M&A advisory, asset management, securities brokerage, custody and research. Through its subsidiary Corplease, CI Capital offers comprehensive leasing solutions, including finance and operating leases, and sale and leaseback, serving a wide range of corporate clients and SMEs. In addition, CI Capital Holding for Financial Investments offers microfinance lending through Egypt’s first licensed MFI, Reefy. The Group has over 1,800 employees, led by a team of professionals who are among the most experienced in the industry, with complementary backgrounds and skill sets and a deep understanding of local market dynamics.
Important Notice
This announcement contains certain forward-looking statements. A forward-looking statement is any statement that does not relate to historical facts and events, and can be identified by the use of words and phrases like “according to estimates”, “anticipates”, “assumes”, “believes”, “could”, “estimates”, “expects”, “intends”, “is of the opinion”, “may”, “plans”, “potential”, “predicts”, “projects”, “should”, “to the knowledge of”, “will”, “would”, “annualized” or, in each case their negatives or other similar expressions, which are intended to identify a statement as forward-looking. This applies, in particular, to statements containing information on future financial results, plans, or expectations regarding the Company’s business and management, the Group’s future growth or profitability and general economic and regulatory conditions and other matters affecting the Group. Forward-looking statements reflect the current views of management of future events and are based on management’s assumptions and involve known and unknown risks, uncertainties and other factors that may cause the actual results, performance or achievements of the Group to be materially different from any future results, performance or achievements expressed or implied by these forward-looking statements. The occurrence or non-occurrence of an assumption could cause the actual financial condition and results of operations of the Group to differ materially from, or fail to meet expectations expressed or implied by, those forward-looking statements. The Company’s business is subject to a number of risks and uncertainties that could also cause a forward-looking statement, estimate or prediction to become inaccurate. These risks include fluctuations in employee costs required by the operations of the Group, its ability to retain the services of certain key employees, its ability to compete successfully, changes in political, social, legal or economic conditions in Egypt, worldwide economic trends, global and regional trends in the industry, inflation, interest rate and exchange rate fluctuations and the ability of management to identify accurately and in a timely manner future risks to the business of the Group and manage the risks mentioned above. Accordingly, investors should not rely on the forward-looking statements in this announcement. None of the Group, its management or CI Capital Holding for Financial Investments gives any assurance regarding the future accuracy of the opinions set forth in this announcement or as to the actual occurrence of any predicted developments. After the date of this announcement, none of the Group or its management assumes, and each of the Group and its management expressly disclaim, any obligation, except as required by law and the listing rules of the EGX, to update any forward-looking.

هناء حسيب

الكاتبة الصحفية هناء حسيب، المشرف العام على مجلة وموقع الوطنية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى